Helēna Celmiņa. Sievietes PSRS cietumos

sievietes-psrs-cietumosh-celmina

Helēna Celmiņa(1929) ir latviešu rakstniece, nacionālās pretošanās kustības dalībniece, bijusī politieslodzītā. Pēc atbrīvošanas izraidīta no PSRS, pēc septiņpadsmit gadu trimdas atgriezusies Latvijā.

1962.gadā kādā sarunā ar franču žurnālistiem pastāstījusi tiem par cilvēktiesību pārkāpumiem PSRS. Tajā pašā gadā Helēna Celmiņa tika apcietināta par pretpadomju aģitāciju un notiesāta uz četriem gadiem spaidu darbos Mordovijā. Pirms izsūtīšanas trīs mēnešus pavadīja vieninieku kamerā cietumā un pēc tam vēl septiņus mēnešus kopējā kamerā.

1973.gadā salaulājās ar bijušo politieslodzīto Viktoru Kalniņu, kas 1962. gadā bija apcietināts par to, ka piedalījies nacionālās pretestības grupas “Baltijas federācija” veidošanā.

1976.gadā Helēnu Celmiņu izraidīja no PSRS uz Austriju, pēc vīra sagaidīšanas viņi abi pārbrauca uz Ņujorku ASV. Viktors Kalniņš strādāja Ņujorkā radio “Brīvā Eiropa”, Helēna Celmiņa ar referātiem apbraukāja lielākās ASV pilsētas, stāstot par stāvokli PSRS un situāciju okupētajā Latvijā. 1980. gadā izdeva grāmatu “Sievietes PSRS cietumos” (angļu: Women in Soviet Prisons, 1985).

1994.gadā kopā ar vīru atgriezās Latvijā, dzīvoja Zolitūdē un nodarbojās ar rakstniecību.

“Es biju izgājusi cauri lēģerim, bet uzreiz pēc tā sāku rakstīt grāmatu par sievietēm PSRS cietumos. Atnāca kratīšana un atņēma visu, ko biju uzrakstījusi. Staļina laikā par to būtu dabūjusi desmit gadus…”

“…es neesmu patriotiski audzināta. Mana mamma bija tā saucamā skalu vāciete, kas ar mani mājās runāja tikai vāciski un vienmēr draudēja – ja tu, meitene, mani neklausīsi, aizsūtīšu tevi uz laukiem, pie latviešu baueriem cūkas ganīt! Latvietis bija kaut kas zemāks, vācietis – augstāks. Mani pat izolēja no latviešiem, nelaida satikties. Kad man izdeva pasi, izrādījos latviete, jo mans tēvs ir latvietis, kas ar māti izšķīrās, kad man bija četri gadiņi, un arī skolā man draudzenes bija latvietes, es pieķēros latvietībai. Ar visu sirdi.” H. Celmiņa

https://yadi.sk/i/-YNCkalhy5xVE

Šis ieraksts tika publicēts LATVIEŠU RAKSTNIEKI, VĒSTURISKI ROMĀNI ar birkām , . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

One Response to Helēna Celmiņa. Sievietes PSRS cietumos

  1. kutukamus saka:

    Sounds like an interesting and touching story indeed 🍸

    Like

Komentēt

